Elérhetőség

Re-Crea1997

Mézeskalács utca 18.
Fót-Fótliget
2151

+36 70 378 5045

A szinaptikus hálózat fejlődése

A lenti ábráról könnyen leolvasható, hogy az iskolában töltött első 4-5 év különös fontossággal bír, és megismételhetetlen, vissza nem térő lehetőségeket rejt magában egy gyerek mindenoldalú fejlődése szempontjából. Tíz-tizenegy éves koráig a gyermeki agy elképesztő mértékben termel szinapszisokat (kapcsolatokat az agy neuronjai között) annak érdekében, hogy teret adjon a megértésnek, és szinte a végtelenbe tágítsa a megismerés és befogadás lehetőségeit.

Ma még az iskolák elenyésző hányadában sincs meg a kellő mértékben a természetes tanulásra alapozott oktatás. Ennek az a nyilvánvaló hátránya, hogy nincs összhang aközött, ahogy a gyerek természetes módon tanul, és aközött, ahogyan őt az iskolában tanítják. Az iskolák többsége a tanulókat passzív befogadásra kényszeríti.

 Az iskola mellett kiállók egyik vissza-visszatérő érve valahogy úgy hangzik, hogy minden hátránya mellett az iskola fontos terepe, helyszíne, és eszköze a szocializációnak. „Az a gyerek, aki nem jár iskolába, nem tud megfelelően szocializálódni sem.”

A Re-Crea tanodák feladata, hogy minden egyes gyermeket az egyéniségének, fejlődésének megfelelően segítsen hozzá a tudás megszerzéséhez, az iskoláskor utáni életre való optimális felkészülés lehetőségéhez, mert hitünk szerint nincs igazságtalanabb, és kontraproduktívabb dolog az oktatás és nevelés világában, mint különböző gyerekek egyforma gyerekekként való kezelése.

Olyan világban élünk, amely gyorsabban változik, mint valaha. Számos dolog, módszer, körülmény, ami korszerűnek, vagy időtállónak tűnt, akár csak 4-5 évvel ezelőtt is, mára idejétmúlttá, elavulttá, vagy irrelevánssá vált, átadva helyét új és új megközelítéseknek, eljárásoknak, innovációknak. A gyorsan változó világ elképesztő kihívások elé állítja a 21. század iskoláját, amely vagy képes egy gyökeres átalakulásra és megújulásra, vagy alkalmatlanná válik a gyerekek felkészítésére az új típusú kihívásokra, melyek közös eleme éppen az állandó változással való megbirkózás.

A kutatások azt bizonyítják, hogy a különböző tanulási módok eltérő hatékonysággal segítik elő a tanultak megértését és a hosszú távú memóriában való megtartását.

Mi a játék?

Nem fogjuk most hirtelen megválaszolni ezt a kérdést, amibe már elég sok filozófus, pszichológus és neurológus bicskája beletört, de pár dologra azért felhívnánk a figyelmet:

A játék természetes tevékenység. Madarak és emlősök körében is találunk példákat játékra, fiatal és idős egyedeknél egyaránt. A játék (sok minden egyéb mellett) fontos tanulási forma, amiben a kipróbálható, begyakorolható a későbbi viselkedés. De ami a legfontosabb: a játék olyan tevékenység, ami örömöt okoz.

A tanulás tanulása (learning to learn) az egyik legfontosabb 21. századi kulcskompetencia, amely arra készíti fel a gyermekeinket, hogy alkalmasak legyenek az egész életen át tartó tanulásra. Paradox módon az iskolák többségében éppen arról nem esik szó (vagy csak elégtelenül kevés), hogy hogyan kell tanulni?

Copyright © 2019 Re-Crea Tanodák. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU Általános Nyilvános Licenc alatt kiadott szabad szoftver
Fordította a Joomla! Magyarország